29 Απρ 2016

Ο επιτάφιος της Μεγάλης Παρασκευής

Το Πάσχα κι ο επιτάφιος της Μ. Παρασκευής
Η Μεγάλη Παρασκευή κουβαλά στις πλάτες της μια παράξενη μελαγχολία.
Μπορεί να φταίει η συννεφιά της.
Μπορεί να φταίει η αίσθηση του θανάτου.
Μπορεί ακόμα και να είναι όλα στο μυαλό μας.
Είναι όμως μια παράξενη μέρα. 


Όπως όλα γύρω μας αλλάζουν, έτσι κι οι Μ. Παρασκευές μας, αλλάζουν. Γίνονται κι αυτές πιο σύγχρονες. Σαν από αδυναμία να αντισταθούν στους ρυθμούς μιας ζωής που τραβά μπροστά και δεν είναι ικανή να αφήσει τίποτα αυθεντικό πίσω της.

Όταν ήμουν παιδί και μεγάλωνα σε μια όμορφη γωνιά στα νότια της χώρας, κάθε Μ. Παρασκευή στολίζαμε τον επιτάφιο στη μεγάλη εκκλησία του χωριού.
Τα παιδιά πηγαίναμε από αυλή σε αυλή με καλάθια και σακούλες και ζητάγαμε λουλούδια. Κανείς δεν αρνιόταν να πάρουμε όσα λουλούδια θέλαμε και όποια θέλαμε για τον επιτάφιο.
Οι γυναίκες στην εκκλησία περνούσαν με μια βελόνα τις βιολέτες σε κλωστή και τις έκαναν μακριές μοβ και λευκές γιρλάντες, σκορπούσαν τα ροδοπέταλα από τα τριαντάφυλλα  σε καλάθια, έφτιαχναν μπουκέτα από λουλούδια και κάρφωναν λευκά κρίνα στις γωνίες του επιταφίου.
Ο στολισμός τέλειωνε κάπου το μεσημέρι. Κατά τη διάρκεια του στολισμού ακουγόταν ένας ψίθυρος από ύμνους σε όλη την εκκλησία. 
Δούλευαν στο φουλ κι οι πέντε αισθήσεις! 

Σήμερα ο επιτάφιος στολίζεται σε μισή ώρα από κάποιο ανθοπωλείο. Απρόσωπα. Χωρίς ύμνους. Χωρίς μυρωδιές. Χωρίς βελόνα και κλωστή για να αρμαθιάσουν τις βιολέτες. Χωρίς μαυροφόρες γυναίκες να κλαίνε.
Φέτος κάπου πήρε το μάτι μου κι έναν επιτάφιο με κάμποσες χιλιάδες πέρλες λέει, πάνω του...
Εκσυγχρονίστηκαν όλα.
Ακόμη κι η πίστη.

Δεν είμαι από τα άτομα που έχουν ακλόνητη πίστη στα θεία. 
Θεωρώ όμως το Χριστό, ίσως το μεγαλύτερο επαναστάτη που πέρασε από τη γη. Έναν επαναστάτη που μοίρασε αγάπη και πάλεψε γι αυτήν μέχρι που ανέβηκε στο σταυρό.
Και με λυπεί το γεγονός πως ακόμα κι η πίστη ακολουθεί τον εκσυγχρονισμό και δε κρατά τίποτε αυθεντικό κι αγνό για την αλήθεια της. Όποια αλήθεια κι αν αντιπροσωπεύει. Όπως την αντιλαμβάνεται ο καθένας την αλήθεια αυτή. 

Καλό Πάσχα σε όλους!
Μη ξεχνάτε να χαμογελάτε!

20 σχόλια:

  1. καλή Ανασταση και καλο πασχα Ελενη..Με αγαπη και φως!! φιλια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι γεγονός τα όσα λες Ελένη μου... Στο χωριό μου όταν ήμουν παιδί στολίζαμε για ώρες τον επιτάφιο, ένα ένα τα λουλούδια τα περνούσαμε σε κλωστή με βελόνα... Τώρα όλα ξεθώριασαν... θα έλεγα και η πίστη μας μαζί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω πως η ζωή μας που αλλάζει συνεχώς και γίνεται πιο σύγχρονη και πιο μοντέρνα δεν έχει χώρο για αγνά πράγματα....

      Διαγραφή
  3. Καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα Ελένη μου!
    Να περάσεις όμορφα με τους αγαπημένους σου!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά να περάσετε κι εσείς Μαρία μου!!
      Ότι κι αν κάνετε όπου κι αν πάτε!!!!
      Τα φιλιά μου!!!!

      Διαγραφή
  4. Έτσι ακριβώς είναι όπως τα λες! Έτσι αισθάνομαι και εγώ! Καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση! φιλία πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά να περάσετε ότι κι αν κάνετε!!!!
      Τα φιλιά μου!!!

      Διαγραφή
  5. Το θυμάμαι και γω που μαζεύαμε λουλούδια από κήπους και τα χωράφια. Άλλη διαδικασία σίγουρα και το αποτέλεσμα πιο αληθινό και όχι τόσο ΄΄επαγγελματικά΄΄ όμορφο.
    Όπως και να έχει όμως, αν και δεν είμαι υπόδειγμα χριστιανής, θεωρώ πως η παράδοση μας κρατά κοντά. Περισσότερο θεωρώ πως όλα αυτά είναι περισσότερο θέμα παράδοσης και συνήθειας, παρά χριστιανικής κατάνυξης. Και έτσι τα αντιμετωπίζω δηλαδή.
    Να σου ευχηθώ λοιπόν καλό Πάσχα, υγεία πάνω απ΄όλα και να περάσεις όμορφα αυτές τις μέρες με τους αγαπημένους σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα συμφωνήσω μαζί σου!! Η παράδοση όμως αυτή ακόμη κι η συνήθεια της έχουν μια άλλη ομορφιά. Λίγο πιο αληθινή, πιο ανθρώπινη!!!
      ΤΑ φιλία μου Μαρία!!!
      Να περάσεις κι εσύ όμορφα ότι κι αν κανεις!!!!!!!

      Διαγραφή
  6. Πόσο δίκιο έχεις... Και πόσο χαίρομαι που ζω σε μια ενορία που ακόμα ο επιταφιος στολίζεται απο τα χέρια των ενοριτων με ευλάβεια και κατάνυξη... Μέχρι τις 430 τα ξημερώματα φέτος... Συμφωνώ μαζί σου, υπέροχο κείμενο... Καλή Ανάσταση να έχουμε και καλό Πάσχα γλυκιά μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι όμορφο να δημιουργούν οι άνθρωποι. ΝΑ αφήνουν το στίγμα τους σε ότι αγαπούν ή έστω σε ότι τους αφορά!!!!!!
      Πολλά φιλία Γιάννα!!! Να περάσετε όμορφα ότι κι αν κάνετε!!!!!!!
      Καλό Πάσχα!!!!

      Διαγραφή
  7. Καλό Πάσχα και Καλή Ανάσταση! Να περάσεις όμορφα με την οικογένειά σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να περάσετε κι εσείς όμορφα Νίκη μου!!!!!!!!!
      Τα φιλιά μου!!!!

      Διαγραφή
  8. Πόσο αληθινά είναι όσα γράφεις Ελένη !!! Επειδή έχω ακούσει από τους γονείς μου πως γινόταν ο στολισμός του Επιταφίου θα ήθελα να το θυμάμαι έτσι !! Εκεί που μεγάλωσα οι καθολικοί έχουν άλλες παραδόσεις με προσήλωση και πίστη αλλά ο Επιτάφιος είναι διαφορετικός!!!Καλή Ανάσταση να σου ευχηθώ όπως τη νιώθεις καλή μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ θα ήθελε να ξέρω για τον επιτάφιο των καθολικών!!!!!
      Καλά να περάσεις ότι κι αν κάνεις!!!!!

      Διαγραφή
  9. Xριστός Ανεστη φιλη μου χρονια πολλα... πραγματι πολλα έχουν αλλαξει.. στην επαρχία ομως ακομα κρατουμε τις θρυσκευτικες παραδόσεις μας.. ας εχουμε την αγαπη που μας δίδαξε Εκεινος μεσα μας και παντού ..να έχεις ενα ομορφο και λουλουδιασμενο μηνα ..!! φιλακιαααα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εύχομαι και σε εσένα έναν όμορφο μήνα!!! έναν μήνα γεμάτο από άνοιξη!!!!!

      Διαγραφή
  10. Εξαιρετικό κείμενο.Χριστός Ανέστη!AriadnefromGreece!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ο λόγος δικός σας: